سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

اصغر فضلی – دانشجوی کارشناسی ارشد هوافضا – دانشگاه امیرکبیر – پژوهشکده سازمان صنای
محمود مانی – عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (استاد)
قاسم بهفرشاد – عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر – مرکز تحقیقات فضایی (استادیار)
ارسلان فجر – پژوهش یار پژوهشکده سازمان صنایع هوایی (کارشناسی ارشد)

چکیده:

ورودی هوا یکی از اجزای اصلی سیستم پیش رانش در انواع وسایل پرنده موتوردار است که وظیفه تحویل جریان آزاد به صورت یکنواخت و با سرعت مناسب به موتور را بر عهده دارد. ورودی هوا نقش بسیار موثری در افزایش کارایی و عملکرد وسیله پرنده دارد و برخلاف سادگی شکل ظاهری آن، طراحی و ساخت آن دارای پیچیدگی‌‌های زیادی می‌باشد. در این تحقیق رفتار یک دهانه دوقلو تحت تاثیر تستهای استاتیکی، مورد بررسی قرار گرفته است. عبارت دهانه‌های دوقلو به یک زوج دهانه اطلاع می‌شود که برای مثال در ریشه‌های بال یا در دو طرف بدنه قرار داشته و تنها یک موتور را از طریق یک کانال مشترک تغذیه می‌نمایند. جهت بررسی عملکرد مجرای ورودی هوای مورد بررسی در شرایط استاتیکی، یک مدل در مقیاس مناسب از مجرا، ساخته شده و تستهای استاتیکی روی مدل صورت گرفته است. نقاط اندازه‌گیری فشارها در مقاطع مختلف، به اندازه کافی وجود دارد. در نتیجه نتایج بدست آمده از دقت خوبی برخوردار است. فشار ۷۲ نقطه از مدل در یک تست به طور همزمان اندازه‌گیری و ثبت می‌شود. در این تستها به جای استفاده از مانومتر از سنسورهای فشار و دستگاه ثبت اطلاعات ۱۳۲ کاناله استفاده شده است. دستگاه ثبت اطلاعات، توانایی ثبت ۳۰۰۰۰ داده را در یک ثانیه برای هر سنسور را دارد. برای مکش هوا از داخل مدل مجرای ورودی هوا، از دو عدد موتور جت استفاده شده است که حداکثر دبی مکش آنها ۱۶۰۰ گرم در ثانیه می‌باشد. برای انجام تستها از تونل باد ملی ایران استفاده شده است. تستهای استاتیکی (زمینی) در دبی‌های مختلف مکشی موتورها، انجام شده و نمودارهای توزیع فشار استاتیک در چهار دیوار اصلی مجرا تا محل اتصال دو کانال به همدیگر ارائه شده است. همچنین در قسمت انتهایی مجرا توزیع فشار استاتیک و فشار کل، اندازه‌گیری شده و نتایج حاصل، آورده شده است. با بررسی نتایج حاصل از تست‌های انجام شده، افت فشار کل در طول ورودی هوا قابل قبول می‌باشد.