سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

احسان سوختانلو – کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
امیربک خوشنویس – استادیار دانشگاه تربیت معلم سبزوار
محمود فرزانه گرد – استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده:

بررسی جریان سیال حول سیلندر دایره‌ای از مسائل مهم و اساسی در زمینه مکانیک سیالات بشمار می‌رود. برخلاف کارهای عددی در تحقیقهای آزمایشگاهی برای انتخاب قطر سیلندر، با توجه به ارتفاع اتاقک آزمایش تونل باد دچار محدودیت هستیم و برای رسیدن به نتایج واقعی نمی‌توان قطر سیلندر را مقادیری دلخواه انتخاب کرد. با توجه به اهمیت این موضوع در مسائل مهندسی در این تحقیق، به بررسی تجربی اثر نسبت انسداد که یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی دنباله سیلندر است، می‌پردازیم. به منظور ایجاد جریان سیال در این آزمایشها، از تونل باد مادون صوت و برای اندازه‌گیری مشخصه‌های جریان از دستگاه جریان سنج سیم داغ دما ثابت استفاده شده است. محفظه آزمایش دستگاه تونل باد دارای عرض و ارتفاع ۴۰ سانتیمتر می‌باشد و حداکثر اغتشاشات در داخل محفظه آزمایش ۰۸/۰ درصد اندازه‌گیری می‌شود. سیلندر بکار رفته در این آزمایشها از جنس پلکسی گلاس بوده و دارای قطر ۲۰ و طول ۴۰۰ میلیمتر می‌باشد. با توجه به یکسان نبودن زبری سطح در سیلندرهای متفاوت و از آنجا که افزایش قطر سیلندر باعث تغییر در نسبت شکل سیلندر می‌شود در این تحقیق با کاهش ارتفاع محفظه آزمایش تونل باد اقدام به تغییر نسبت انسداد کردیم. نسبت انسداد در این تحقیق بین ۰۵/۰ تا ۱۷/۰ متغییر است و عدد رینولدز در تمام آزمایشها ۱۲۰۰۰ انتخاب شده است. نتایج حاصله از آزمایشهای انجام شده نشان میدهد افزایش انسداد باعث تغییراتی در پروفیل سرعت متوسط و پروفیل شدت اغتشاشات دنباله سیلندر می‌شود.