سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمدرضا سلطانی – دانشگاه صنعتی شریف- دانشکده مهندسی هوافضا، استاد
علی بخشعلی پور کلخوران – دانشجوی دکتری

چکیده:

پره های توربین باد مهمترین جز, تولید توان آنها هستند.بمنظور بررسی رفتار آیرودینامیکی مقطع پره توربین ها ی باد، آزمای شهای استاتیکی و دینامیکی مختلفی بر روی یک از مقطع آن در رینولدزهای مختلف انجام شده است. اندازه گیریها با استفاده از ترانسدیوسرهای فشاری و سنسور فیلم داغ صورت گرفته است، آزمایشات حاکی از آن است که افزایش عدد رینولدز باعث بالا رفتن کارایی آیرودینامیکی ایرفویل و همچنین تغییرات محل نقطه گذرا می گردد. بررسی آزمایشات نشان می دهد که فرکانس کاهش یافته اثرات مهمی روی موقعیت نقطه گذرا داشته و محل آن هنگام افزایش و کاهش زاویه حمله کاملا متفاوت می باشد که این پدیده باعث ایجاد حلقه هیستریسز می گردد.