سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

احمد شرفی – کارشناس ارشد هوافضا و مدرس دانشگاه – دانشگاه هوائی شهید ستاری – دانشکده
محمدرضا سلطانی – استاد – دانشگاه صنعتی شریف – دانشکده مهندسی هوافضا
رضا عرب معصومی – کارشناس مهندسی هوافضا – کدانشگاه هوائی شهید ستاری – دانشکده مهندسی هو

چکیده:

در این تحقیق بمنظور بررسی اثر تولید کننده‌های گردابه بر ضرایب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای مسافربری، آزمایشاتی در تونل باد زیر صوت دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه هوائی شهید ستاری انجام گرفته است. در این آزمایشات از یک مدل بال هواپیمای مسافربری بهمراه تولید کننده گردابه در زوایای سمتی مختلف استفاده شده است. آزمایشات در سرعت جریان آزاد ۳۰ متر بر ثانیه که متناظر با عدد رینولدز Re=2/65 105 است، و در زوایای حمله مدل از ۲- درجه تا ۲۰ درجه با گام ۲ درجه انجام شده‌اند. آزمایشات شامل آشکار سازی جریان بوسیله تافت و اندازه‌گیری ضرایب برآ و پسای بال می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد که اضافه نمودن تولید کننده به بال باعث افزایش زاویه حمله واماندگی و مقدار برآ و کاهش پسای بال می‌گردد. همچنین نتایج نشان می‌دهند که در حالتی که تولیدکننده‌های گردابه دارای زاویه سمتی ۱۵ درجه هستند مقدار پسای نسبت به حالتهای دیگر، کمتر است.