سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

امیر صادقپور رنجبر – کارشناس ارشد دانشگاه تبریز، دانشکدةفنی مهندسی مکانیک
وهاب پیروز پناه – استاد دانشگاه تبریز، دانشکدةفنی مهندسی مکانیک
رحیم خوشبختی سرای – دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز، دانشکدةفنی مهندسی مکانیک

چکیده:

در کار تحقیقاتی تجربی حاضر که جهت تبدیل موتور دیزلی با پاشش غیر مستقیم به موتور دوگانه سوز با جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوئیل مایع(۵۰%تا۹۰%) (D-CNG) انجام یافته، تاثیر درصد جایگزینی گاز طبیعی روی عملکرد وآلایندگی موتورهای دوگانه سوز مورد بررسی قرار گرفته است . برای این منظور ابتدا ونتوری گاز طبیعی برای موتور مورد آزمایش محاسبه ، طراحی و ساخت شد، سپس مدار سوخت‌رسانی گاز و گازوئیل طراحی و بر روی موتور مورد نظر نصب گردید. آزمایشات کامل از حالت دیزل پایه تا حداکثر جایگزینی گاز طبیعی در آن صورت گرفت، نتایج نشان می‌دهند که با افزایش درصد جایگزینی گاز طبیعی میزان تولید فشار ماکزیمم داخل سیلندر ، همچنین میزان تولید آلاینده اکسیدهای نیتروژن (NOx) و مصرف سوخت ویژه کاهش می‌یابند. ولی افزایش درصد جایگزینی گاز طبیعی روی تولید هیدروکربن‌های نسوخته و مونو اکسید کربن تاثیر منفی می‌گذارد و باعث افزایش تولید این گونه‌ها می‌گردد .