سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

علیرضا اسماعیلی ثانی – کارشناس ارشد دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف
جواد نیستانی – کارشناس ارشد دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف
محمدحسن سعیدی – دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف
علی اصغر مظفری – دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

هندسه و اجزای مربوط به مسیر ورود هوا در خودرو‌های جدید، رسیدن به یک خنک‌کاری مطلوب تحت شرایط مختلف را با مشکل روبه‌رو کرده است. این هندسه‌ها و تغییر شکلها باعث غیر‌یکنواختی پروفیل سرعت ورودی شده و دمای اجزای اطراف موتور در محفظه زیر درب موتور را بالا می‌برد. در این تحقیق، سیستم خنک‌کاری خودروی پراید مورد ارزیابی قرار گرفته و دمای ATB که یکی از بهترین شاخصهای عملکردی سیستم خنک‌کاری یک خودرو می‌باشد همچنین راندمان کلی رادیاتور (ضریب تاثیر کلی رادیاتور)، معیارهای سنجش عملکرد سیستم خنک‌کاری انتخاب شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که با تغییر موقعیت افقی رادیاتور نسبت به موتور خودرو برای رسیدن به توزیع دمای بهتر در ورودی و خروجی رادیاتور بهبود ۱۴ درصد در دمای ATB حاصل می‌شود. همچنین به بررسی وضعیت شبکه‌های ورودی هوا که بصورت انبوه در این خودرو استفاده می‌شود، پرداخته شده است.