سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: نهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

مهدی سپاسی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک – ساخت و تولید
ابوالفضل معصومی – دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران

چکیده:

امروزه صنایع مختلف با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تکنیکهای جدید سعی بر بهبود محصولات خودشان دارند ، یکی از این صنایع، صنایع مربوط به سیستمهای حمل و نقل است که تلاش می کنند شاخصه هایی مانند کاهش هزینه تولید ، افزایش استحکام نسبت به وزن ، افزایش ایمنی محصول و مخصوصاً کاهش وزن محصول را بهبود دهند. با استفاده از تکنولوژی ورقهای ترکیبی (Tailor Welded Blanks) وزن محصول را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و شاخصه های دیگر توسعه این قبیل صنایع را نیز بهبود می دهد.با وجود مزایای فراوانی که ورقهای ترکیبی (TWB) دارند .مسئله مهم در استفاده از این نوع ورق‎ها بحث شکل‎دهی این ورق‎ها است، لذا در این تحقیق با استفاده از روشهای تجربی نمودار حد شکل پذیری ورقهای ترکیبی با جنس یکسان st14 و نسبت ضخامتهای متفاوت ۸/۰(۱ – ۸/۰ ) ، ۶/۰(۲/۱ – ۸/۰) و ۲/۱(۱- ۲/۱) و همچنین ورقهای ترکیبی با ضخامت یکسان ولی جنسهای متفاوت st14و st37 بدست آمده است . مشاهدات تجربی نشان می دهد که شکل پذیری ورقهای ترکیبی نسبت به ورقهای فلز پایه کمتر شده و همچنین شکل پذیری ورقهای ترکیبی با نسبت ۶/۰(۲/۱ – ۸/۰) نسبت به سایر ورقهای ترکیبی فولادی st14 آزمایش شده کمتر می باشد. این به معنی کاهش شکل پذیری با افزایش در اختلاف ضخامت ها می باشد .