سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نهمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

فرشاد اکبری پناه – کارشناس ارشد مکانیک – دانشگاه بوعلی سینا ، دانشکده مهندسی
پویان رهبر – کارشناس ارشد مکانیک – دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی
محسن صادقی مهر – هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده مهندسی
سیدحسین یزدانی طبائی – کارشناس گروه ساخت و تولید – مرکز تحقیقات راه اهن، گروه ساخت و تولید

چکیده:

در سالهای اخیر راه آهن های جهان بار محوری و سرعتهای خود را افزایش داده اند که این امر موجب ازدیاد تنش ها در خط گردیده است. ریل و تراورس به تنهایی قادر به تامین ایمنی نیستند و برای برقراری اتصال مناسب در خط به پایبند نیازمند می باشد. در این تحقیق به معرفی ساختمان خط راه اهن و اجزای تشکیل دهنده خط، انواع ریل و تراورس و همچنین انواع پایبندها، تجزیه و تحلیل نیروهای وارد بر ریل از طرف محور قطار و همچنین نیروهایوارد بر ریل از طرف محور قطار و همچنین نیروهای وارد بر پایبندها از طرف ریل پرداخته شده است. تجزیه قطعات شکسته شده نشان می دهد که قطعاتی که برای مدتی طولانی تحت نیروهای متناوب قرار گرفته اند، زودتر از قطعاتی که تحت نیروی استاتیکی قرار می گیرند، شکسته می شوند. با توجه به پدیده خستگی نرمی (Relaxtion) و خزش سیکلی (Ratcheting) که درپایبند وسلو به واسطه نیروهای سیکلی که بر ریل و پابند در اثر عبور قطار وارد می شود، سعی شده استتا ضمن معرفی و محاسبه این نیروها و فرکانس آنها، رفتار پابند وسلو در اثر این نیروها با استفاده از نرم افزار ANSYS شبیه سازی شده و با نتایج حاصل از آزمایش مقایسه گردد.