سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: نهمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سیداحسان میرمحمدصادقی – دانشجوی کارشناسی ارشد – دانشگاه مازندران
سیدجمال حسینی پور – استادیار- دانشگاه مازندران
محمدبخشی جویباری – دانشیار – دانشگاه مازندران

چکیده:

کاربرد سیستم های جذب انرژی ضربه در صنایع مختلف به ویژه در صنایع خودروسازی به عنوان راه حلی برای حداقل کردن اثر ضربه وارده به سرنشینان و بالا بردن ایمنی خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای بالا بردن ایمنی خودروها در سوانح رانندگی و برخورد خودروها با موانع، اقدامات زیادی از سوی شرکتهای سازنده صورت گرفته است. جذب انرژی ضربه یکی از معیارهای مهم ایمنی خودرو می باشد که باید توسط شرکت سازنده مد نظر قرار گیرد. به این منظور سیستم های گوناگون جذب انرژی به کار گرفته شده اند که از این میان لوله های جدار نازک به خاطر سبکی، ظرفیت جذب انرژی بالا، طول لهیدگی زیاد و نسبت جذب انرژی به وزن بالا به عنوان یکی از کارآمدترین سیستمهای جذب انرژی کاربرد روز افزونی پیداکرده اند. دراین پژوهش با انجام ازمایشات تجربی و شبیه سازی اجزاء محدود، نحوه لهیدگی، میزان جذب انرژی و نیروی لهیدگی متوسط لوله های جدارنازک شیاردار با ابعاد هندسی گوناگون مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. شبیه سازی نمونه های آزمایش شده در نرم افزار ABAQUS 6.6 به صورث سه بعدی و به روش صریح اجرا شده است. نتایج تجربی و شبیه سازی، تطابق نسبتا خوبی دارند. نتایج نشان می دهند که نحوه لهیدگی و میزان انرژی جذب شده در لهیدگی محوری لوله های جدار نازک شیاردار می تواند به وسیله معرفی مقادیر فواصل شیار گوناکون کنترل شود.