سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

ناصر سراج مهدیزاده – استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده هوافضا، قطب علمی هوافضای م
محمدرضا پاکت چیان – کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده هوافضا، قطب علمی هوافض
نوذر اکبری – دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده هوافضا، قطب علمی هوا

چکیده:

فرآیند احتراق پیش مخلوط در توربین‌های گازی با نسبت سوخت به هوای فقیر( <1) به عنوان یکی از روشهای دستیابی به استاندارهای زیست‌محیطی بطور گسترده پذیرفته شده است. بطوریکه با کاهش نسبت سوخت به هوا و ورود به شرایط فقیر میزبان آلاینده‌ها نظیر NOx و CO به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. با این حال این سیستمهای احتراقی با نزدیک شدن به شرایط فقیر نسبت سوخت به هوا جهت ورود به محدوده ناپایداری ترموآکوستیک احتراق بسیار مستعد هستند. بطوریکه با ورود به شرایط ناپایدار دامنه نوسانات فشاری بشدت رشد می‌یابد. مطالعات صورت گرفته کمک شایانی در زمینه توسعه روشهای بهینه جهت جلوگیری از وقوع و یا کنترل این نوع ناپایداری‌ها ارائه می‌نماید. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش سرعت جریان ورودی به محفظه و ثابت نگه داشتن سایر پارامترها، فرکانس و دامنه نوسانات فشاری افزای می‌یابد. همچنین دامنه نوسانات فشاری ایجاد شده در هنگام ناپایداری به نسبت تعادل () ارتباط داشته و با کاهش نسبت تعادل دامنه نوسانات افزایش می‌یابد.