سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مهدی میانسری – استاد – دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
کوروش صدیقی – استاد – دانشگاه مازندران – دانشکده مکانیک
مجید عمیدپور – استاد – دانشگاه صنعتی خواجه نصیر – دانشکده مکانیک
مرتضی میانسری – کارشناس – دانشگاه مازندران – دانشکده مکانیک

چکیده:

در این تحقیق اثر پارامترهای دما، فشار و نیز عمق کانال های جریان گاز قسمت های آند و کاتد بر روی عملکرد پیل سوختی پلیمری با سوخت هیدروژن و سطح موثر ۲۵cm2، به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفت. منحنی عملکردی حاصل از نتایج تجربی با منحنی عملکرد بدست امده از روابط نیمه تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت. اثر عمق کانال های جریان گاز بر روی عملکرد سل نیز ابتدا به طور تحلیلی و سپس از طریق آزمایشات تجربی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که با افزایش دما و فشار عملکرد سل بهبود یافته وسل درعمق کانال ۱/۵mm برای سمت آند ۱mm برای سمت کاتد دارای بهترین عملکرد می باشد. نتایج بدست امده مطابقت خوبی را با مباحث تحلیلی مطرح شده داشت.