سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: ششمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

ابوالفضل محمودی – کارشناس گروه مطالعات صنایع دریایی، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صن
علی یقطین – کارشناس گروه مطالعات صنایع دریایی، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صن
محمد صاحبکار – مدیر گروه مطالعات صنایع دریایی، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی

چکیده:

مهم ترین ماده اولیه صنایع دریایی، ورق های فولادی است به نحویکه بین ۱۰ تا ۱۸ درصد قیمت یک شناور را فولاد آن تشکیل می دهد. ورق ها و پروفیل های فولادی مورد استفاده در صنایعدریایی، از آلیاژ بخصوصی است که عرضی بالاتر از حد معمول (درحدود ۲ الی ۵/۴ متر) دارند. عرض های بالاتر نیاز به جوشکاری برای ساخت بدنه کشتی را کاهش می دهد تا علاوه بر زمان کمتر لازم برای ساخت کشتی، میزان تمرکز تنش رادرکل سازه کشتی کم کند و در نتیجه استحکام سازه را در مقابل خستگی بالا ببرد. هم اکنون در کشور، ورق با این عرض ۴/۲متر و با استاندارد فولاد دریایی، مستلزم ایجاد تغییرات و افزایش عرض نورد خط تولید کارخانجات تولید فولاد است. در این مقاله مشکلات ساخت این نوعاز فولادها مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت نیز آمار جمع بندی شده ای از میزان مصرف این نوع فولاد درصنایع کشتی سازی کشور آمده است.