سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

کاظم سرابچی – دانشکده فنی مهندسی مکانیک – دانشگاه تبریز تبریز – ایران ، شرکت برق منطق
هادی سپهری – دانشکده فنی مهندسی مکانیک – دانشگاه تبریز تبریز -ایران

چکیده:

با توجه به اینکه افزایش دمای محیط موجب کاهش توان توربینهای گازی و همچنین سیکلهای ترکیبی می شود , به منظور کاهش دمای هوای ورودی به کمپرسور توربین گاز سیکل ترکیبی کرمان در ساعات گرم، سیستم مه پاش(Fog)پیشنهاد شده است . سیکل ترکیبی دو فشاره بر پایه توربین گاز زیمنس V94.2در نرم افزارEES شبیه سازی شده و برای واقعی تر بودن مدل، خنک کاری پره های توربین نیز مد نظر قرار گرفته است . نتایج نشان می دهد که با استفاده از سیستم خنک کن مه پاش، در ماه خرداد MW 19/34 افزایش توان قابل حصول است و در کل سال بیش از MWh30000 انرژی اضافی تولید خواهد شد . همچنین سرمایه گذاری اولیه خنک کن در مدت زمان ۷ / ۲ سال برگشت می کند که در مقایسه با نصب توربین جدید، ۱۶سال، بسیار قابل تأمل است.