سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین کنفرانس داده کاوی ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سمیرا خنشا –
محمدهادی صدرالدینی –

چکیده:

یکی از تاثیرات رشد گسترده اینترنت افزایش دسترسی های کاربران به منابع (World Wide Web) WWW است. این دسترسی ها در فایلهای ثبت وقایع سروران وب ذخیره می شود که از آن می توان به عنوان منبع غنی برای پیدا کردن الگوهای جالب از رفتارهای کاربران وب استفاده کرد و براساس الگوهای کشف شده از پیمایش کاربران مشابه، و ارائه توصیه هایی به کاربر جاری، کار پیمایش را راحت تر کرد. کاوش وب به معنی کاوش داده های مربوط به www است و بسته به اینکه چه بخشی از داده مورد کاوش قرار می گیرد به سه دسته کاوش محتوا، کاوش ساختار و کاوش کاربرد تقسیم می شود. اخیراً از تکنیک های کاوش وب ، خصوصاً کاوش کاربرد بصورت گسترده ای برای کشف الگوهای پیمایشی کاربران استفاده می شود. شخصی سازی به عنوان یکی از زمینه های کاربردی کاوش وب است که با استفاده از آن می توان محتویات صفحات را مطابق با سلایق کاربران به منظور ارائه بهتر سرویسهای اینترنتی و اینکه نیازهای کاربران سریعتر برآورد می شود. تغییر داد. سیستم های متعددی به منظور شخصی سازی خودکار با استفاده از تکنیکهای کاوش وب به وجود آمده است. در تحقیقات اخیر برای بالا بردن کیفیت و کارایی سیستمهای شخصی سازی تکنیک های کاوش وب با هم ترکیب شده اند. ما در این مقاله بعد از مرور تکنیکهای کاوش وب، روشهای مختلف ترکیب این سه تکنیک را تحلیل و بررسی می کنیم. امید است که سیستمهای شخصی سازی وب، آینده روشنی مخصوصاً در تجارت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی داشته باشند و این مقاله گامی در انتخاب روشهای تحقیقات آینده باشد.