سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

عباس خمسه – فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی ، واح
رضا رادفر – عضو هیات علمی تمام وقت و مدیر گروه مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد اسلام

چکیده:

ظهور پدیده جهانی شدن و افزایش رقابت و انگیزه بقاء در بازارها بسیاری از کشورها و سازمانها را بر آن داشته است که فعالیتهای خود را بر تولیدات اساسی و قابلیتهای محوری متمرکز کنند. از تغییراتی که در این روند میتوان مشاهده کرد افزایش سهم برون سپاری است. سازمانها با مدیریت زنجیره تامین برای افزایش مزیت رقابتی خود روی مراحل ویژه و اختصاصی تمرکز می کنند که دارای ارزش افزوده بیشتری برای مشتری و سازمان فراهم سازد. بدین ترتیب جهت باقی ماندن در بازار رقابت و برآورده سازی نیازهای مشتریان فعالیتهای با ارزش افزوده و سطح تکنولو‍ژی پایین تر را به سازمانهای دیگر واگذار می نمایند. نکته حائز اهمیت این است که اگر برون سپاری بنحو صحیح و طبق یک فرآیند سیستماتیک و علمی در درون زنجیره تامین مدیریت نگردد، نه تنها باعث چابکی سازمانها در پاسخگوئی به نیاز مشتریان نمی باشد بلکه به شکست فرآیند خواهد انجامید.
در این مقاله سعی شده است تا ضمن معرفی برون سپاری ، به جایگاه آن در مدیریت زنجیره تامین پرداخته شود. همچنین به نقش برون سپاری در چابکی سازمانها و فرصتها و چالشهای حاصل از آن می پردازیم و در نهایت یک مدل پیشنهادی برای فرآیند برون سپاری در صنایع ارائه خواهیم نمود.