سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

شهاب مرادی – کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده:

امروزه همه چیز به سرعت در حال تغییر و تحول است، و اگر خود را با این ماشین حرکت هماهنگ نکنیم بازنده خواهیم بود. محوری ترین بعد پیشرفت و توسعه ملل مختلف آموزش و پرورش است ، که تقویت و توسعه آموزش در دراز مدت سبب توسعه همه جانبه کشورها در تمام ابعاد دیگر سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و … می شود ، که در این میان تکنولوژی آموزشی نقش بسیار مهمی را در بهبود و گسترش همه جانبه آموزش ایفا می کند. تکنولوژی آموزشی مانند تکنولوژی در هر یک از شاخه های علمی دیگر، شامل دو جزء اصلی است: ۱-بعد نرم افزاری(محتوایی):شامل روشهای ، دستورالعمل ها، الگوها ، راهبردها ، طبقه بندیها و… ۲-بعد سخت افزاری: شامل ابزار ، وسایل ، دستکاه ها و رسانه ها و … این دو چیز مکمل یکدیگرندو بدون یکی از آن دو ، تکنولوژی آموزشی کامل نخواهد بود. تاریخچه تکنولوژی آموزشی در کشور ما نشان میدهد که متأسفانه در انتقال این تکنولوژی بسیار مهم و حیاتی ، اغلب بر بعد سخت افزاری آن تأکید و از بعد نرم افزاری آن غفلت شده، این نکته هنگامی که نگاهی به کتابهای تکنولوژی آموزشی بیندازیم که بخش عمده مطالب آن به سخت افزار ها اختصاص یافته روشن تر می شود. نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ تکنولوژی آموزشی، به عنوان یک رشته مستقل پدیدار گشت، چند دهه قبل از آن و تا عصر حاضر تغییرات بسیاری در آن ایجاد شده که مرحله به مرحله متحول شده و گرایشات خاصی پیدا کرده است. با توجه به بازخوردها و نتایج کاربرد تکنولوژی آموزشی روز به روز ضرورت کاربرد آن بیشتر می شود، ولی همزمان با آن موانع و مشکلاتی نیز فراروی توسعه و کاربرد تکنولوژی وجود دارد که با ارائه راهکارهای مناسب میتوان در پیشبرد این مهم گام نهاد.