سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس مهندسی برق ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

فرهاد شهنیا – دفتر تحقیقات و استاندارد- شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی، دانشکده
گئوریک قره پتیان – دانشکده مهندسی برق- دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

کنترل و محدود نمودن دامنه اضافه ولتاژهای گذرا در سیستمهای توزیع انرژی الکتریکی قطارهای برقی یکی از پارامترهای مهم و حساس در این زمینه می باشد. لذا بررسی دلایل ایجاد اضافه ولتاژها و تاثیرات آن بر سیستم تراکشن ضروری است. در این مقاله به بررسی عوامل و نحوه ایجاد اضافه ولتاژهای گذرا در قطارهای برقی DC پرداخته شده و استفاده از راهکار نصب برقگیرها در قسمتهای حساس شبکه جهت حفاظت تجهیزات سیستم قدرت در مقابل آسیب دیدگیهای احتمالی ناشی از اضافه ولتاژ پیشنهاد شده و تعیین نقاط بهینه برای این منظور بررسی می گردد. آنگاه با استفاده از شبیه سازیهای انجام شده در نرم افزار PSCAD/EMTDC به بررسی تاثیرات اضافه ولتاژها در شبکه قطار برقی در حالات وجود و عدم وجود برقگیرها در شبکه می پردازیم.