سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین سمینار ملی مهندسی سطح و عملیات حرارتی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

بابک یوسف زاده – دانشکده فنی، گروه مکانیک، دانشگاه ارومیه
مهدی ثابت – دانشکده فنی، گروه مکانیک، دانشگاه ارومیه

چکیده:

احداث پل میان گذر بزرگ راه شهید کلانتری ارتباط مرکز دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را از طریق آب راه دریاچه ارومیه نزدیک تر خواهد نمود . در طرح مزبور، نگه داری پل توسط ستون های فولادی در نظر گرفته شده است . مشاهده پدیده خوردگی در شناورهای موجود در دریاچه و ستون های پل تخریب شده قبلی سبب گردید که موضوع خوردگی قطعات فولادی در محیط خورنده آب دریاچه ارومیه دقیقتر مورد مطالعه قرار گیرد. فولاد به کار رفته درستون های پل ازجنس فولاد دریایی EN10225 میباشد ، نتایج حاصل از آزمایش های انجام شده برای اندازه گیری نرخ خوردگی فولاد مزبور در محیط آب دریاچه ارومیه نشان می دهد که سرعت خوردگی این فولاد در حد یک دهم میلی متر در سال می باشد، البته این مقدار در فصول مختلف سال به دلیل اختلاف دمای آب دریاچه و غلظت اکسیژن حل شده وهمچنین یون های محل ول تغییر می کند . حفاظت کاتدی یک روش مناسب برای جلوگیری از خوردگی این نوع سازه های فولادی در محیط های دریایی می باشد.در این تحقیق سعی شده است میزان دانسیته جریان لازم جهت دست یابی به پتانسیل حفاظت مورد نظر در فصل مشترک فولاد -آب دریا تعیین شود و همچنین تاثیر فاکتورها ی مهم دما، غلظت اکسیژن محلول، صافی سطح با گذشت زمان بر دانسیته جریان حفاظتی در محیط آب دریاچه بررسی شود.