سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: چهارمین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست ایران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

محمد غفوری – دانشیار گروه زمین شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد
غلامرضا لشکری پور – دانشیار گروه زمین شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه سیستان و بلوچستان
عفت یوسفی – کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

خط یک قطار شهری مشهد در مسیری طولانی به مسافت ۱۹ کیلومتر در امتداد جنوب شرق به شمال غرب از انتهای نخریسی تا وکیل آباد ادامه دارد . از این مسیر ۱۰/۵ کیلومتر به صورت تونل کم عمق با عمق ۵/۵ متر و ۸/۵ کیلومتر به صورت مسیر هم سطح در حال اجرا است. حدود ۶۷ درصد از مسیر مذکور از آبرفتهایی با قطعات درشت و مقاوم و با خصوصیات ژئوتکنیکی مناسب عبور می کند. حدود ۱۱/۴ درصد آن از تناوب لایه های ماسه ای و رسی و بقیه از لایه های رسی با خصوصیات زئوتکنیکی ضعیف در قسمت جنوب شرقی می گذرد. سطح آب زیرزمینی در مسیر پروژه پایین بوده که خود از نکات مثبت در حفاری و طراحی سازه ها در طول مسیر می باشد. در این مقاله ضمن بررسی خصوصیات ژئوتکنیکی رسوبات مسیر قطار شهری درباره منشا و نحوه تشکیل آنها بحث خواهد شد. همچنین با انطباق اطلاعات حاصل از گمانه های حفر شده در طول مسیر و با توجه به بررسی های سطحی و نمونه برداری از نقاط مختلف نقشه و نمودارهای تغییرات خصوصیات ژئوتکنیکی مصالح در طول مسیر ارائه خواهد گردید.