سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: ششمین همایش علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مصطفی موسوی زاده – دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران
حسن فرهنگی –
علیرضا جهانگیر –
فرهاد حسن آبادی –

چکیده:

کیفیت جوش درز ریل نقش اساسی در ایمنی و عملکرد خط راه آهن دارد. در ایران اکثر جوشهای درز ریل به وسیله جوشکاری جرقه ای سر به سر و ترمیت انجام می گیرد. رفتار شکست، خستگی و سایشی این جوشها که تحت تنش های بالایی قرار دارند به تغییرات میکروساختاری و عیوب موجود در ناحیه جوش بستگی دارد. در این مقاله پس از بررسی عیوبی که ممکن است در این جوشها ایجاد شود به بررسی ماکروساختار و تغییرات میکروساختار این جوشها پرداخته شده است. همچنینتست های مکانیکی شامل سختی سنجی، ضربه و کشش برای ارزیابی خواص مکانیکی جوش انجام گرفته است.