سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

حسین فلاحی آرزودار – کارشناس متالورژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی معدن و مت
حامد ذوقی شال – دانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی مکانیک
علیرضا فلاحی آرزودار – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی مکانیک

چکیده:

امروزه یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های صنعت‌کاران انتخاب نوع آلیاژ و عملیات حرارتی مناسب با توجه به نوع کاربرد می‌باشد. مساله مورد بررسی در این تحقیق مربوط به شرکت ایران خودرو و مشکل شکست پین موقعیت در یکی از قالب‌های مربوط به بدنه می‌باشد. با توجه به محل استفاده و کاربرد، پین موقعیت باید دارای استحکام سایشی بالا به همراه مقاومت ضربه یا چقرمگی مناسب باشد. در این تحقیق پنج فولاد کم آلیاژ ۴۳۴۰، ۳۱۴۰، ۱۰۴۵، ۱۰۵۵ و ۵۱۱۵ بر اساس استاندارد AISI با توجه به دسترشی بخش به آنها و داشتن خواص مطلوب مکانیکی انتخاب شده، عملیات حرارتی مناسب شامل سخت‌کاری و بازگشت برای آنها از مراجع موجود استخراج و انجام شده است. آزمایش‌های مربوط به خواص مکانیکی (آزمایش کشش و آزمایش ضربه و سختی سنجی) بر روی آنها انجام شده، نهایتاً با بررسی نتایج آزمایش‌ها و خواص فولادهای و نیز متالوگرافی و مطالعه مقطع شکست به صورت ماکرو و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی از نوع SEM، کاربرد هر یک از فولادها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد که پس از عملیات حرارتی شامل آستنیته کردن در دمای ۸۶۵ درجه و کوئنچ در محیط روغن و سپس بازگشت در دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱ ساعت، فولاد ۴۳۴۰ حائز بهترین ترکیب خواص مکانیکی شامل استحکام کششی، سختی و انرژی ضربه می‌باشد که به عنوان بهترین گزینه برای استفاده در ساخت پین موقعیت معرفی شده است.