سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

محمد شکرچی زاده – استادیار دانشکده عمران دانشگاه تهران
فرهاد پرگر – کارشناس ارشد سازه های هیدرولیکی دانشگاه تهارن
حامد لیثی – کارشناس ارشد سازه دانشگاه تهران
مقداد حسینی – کارشناس ارشد انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران

چکیده:

در سال های اخیر تعداد زیادی از سازه های بتنی در مناطق دریایی کشورهای مختلف دنیا از جمله خلیج فارس در اثر عوامل مختلف دچار آسیب دیدگی و یا خرابی زودرس شده اند. خوردگی میلگردها در بتن از جمله رایج ترین این خرابی ها در سازه های بتن مسلح بوده و یکی از مهمترین مشکلاتی است که امروزه مهندسین عمران در نگهداری سازه های بتن مسلح با آن مواجه می باشند. دو عامل مهم در خوردگی میلگرد عبارتند از: حضور یون کلر و کاهش phمحیط اطراف میلگرد. در این تحقیق به منظور ارزیابی یکی از سازه های قدیمی جزیره کیش از دیدگاه پایایی و تعیین روش مناسب برای ترمیم، ازمایش های متعددی بر روی المان های سازه انجام شد. بخشی از این آزمایش ها عبارتند از: تهیه پروفیل یون کلر، تعیین عمق کربناتاسیون و تعیین پتانسیل نیم پیل ارماتورها بر روی المانهای سازه، تعیین مقاومت الکتریکی ، مقاومت فشاری و درصد جذب اب مغزه های گرفته شده از بخش های مختلف. نهایتا با مقایسه نتایج و ارزیابی ظاهری سازه منشا خوردگی و میزان گسترش آن بررسی شد.