سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین همایش علمی تحقیقی مدیریت امداد و نجات

تعداد صفحات: ۰

نویسنده(ها):

حمید تقوی – کارشناس هوانوردی – کنترل مراقبت پرواز

چکیده:

امروزه با وجود پیشرفتهای علم بشر، هنوز انجام مسافرت و جابجایی ایمن و دور از خطر دغدغه های مهم انسان به شمار میرود. با وجود توجه زیاد به موضوع ایمنی در مسافرتها متاسفانه آمار سوانح در زمینه های مختلف صنعت حمل و نقل (هوایی، زمینی، دریایی) بسیار بالاست. در این میان اهمیت امر امداد و نجات در هواپیمایی و در زمان بروز سانحه با توجه به مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، امنیتی و بخصوص کمک رسانی مصدومان سانحه به هیچ کس پوشیده نیست. دریک طرح تجسس و نجات می توان گفت که سه عامل اصلی منابع یاری رسان ، تاکتیک و تکنیک به کارگیری منابع و سرپرستی قوی نقش بسزایی را به عهده دارد. البته چیزی که در تجسس و نجات بسیار مهم و حساس می باشد فرماندهی و ارتباط قوی و هماهنگی آب عوامل مرتبط در امر تجسس و نجات و برنامه ریزی و سازماندهی نیروها و امکانات است.
با فرض اینکه در هر سانحه هوائی بازماندگانی وجود دارد یافتن مکان حادثه و نجات بازماندگان احتمالی و حمل و نقل سریع وسائل امدادی از الزامات مهمبه شمار می رودد. با عضویت سازمان هواپیمایی کشوری ایران در ICAO کشورما نیز همچون سایر کشورهای عضو موظف به کار بردن استانداردها وتوصیه های مندرج در اسناد و ضمائم منتشر توسط آن سازمان گردید. که از جمله این اسناد می توان به DOC ANEX12: Search & Rescue جهت هماهنگی پرسنل هواپیمایی کشوری با سازمنهای همکاری کننده در امداد ونجات اشاره کرد.
در این مقاله نگاهی اجمالی بهموارد زیر می اندازیم:
بخش اول
۱- معرفی و تاریخچه ماهواره های easpas-sarsat
2- اجزای تشکیل دهنده این سیستم
۳- نقش ماهواره های easpas-sarsat در امدادو نجات
۴- معرفی کوتاهی از دستگاه های موقعیت یاب شخصی (PLB) و EPIRB و همچنین ELT.
بخش دوم
۱- تاسیس و آماده سازی سرویس تجسس و نجات
۲- تجهیزات واحد تجسس
۳- هماهنگی بین ارگان ها و همچنین کشورهای همسایه در زمان وقوع سوانح
۴- طرح ها و دستورالعملهای عملیاتی
۵- آشنایی باسیگنالهای قابل رویت در امداد ونجات هوایی