سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: پنجمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

محمدعلی لطف اللهی یقین – استادیار دانشکده فنی دانشگاه ارومیه
مهدی رستگار – دانشجوی کارشناسی ارشد، سازه

چکیده:

با پیشرفت صنعتی کشتی سازی مباحث اصلی دینامیک شناورها و عکس العمل های کشتی ها در دریاهای مختلف از جمله خسارات وارده بر قسمت جلویی سینه آنها در اثر پدیده اسلمینگ (Slamming) مورد توجه قرار گرفتند. اگر چه اصول فیزیکی حاکم بر حرکات کشتی در امواج چندان پیچیده نیست ولی معادلات و محاسبات مربوط به آن بسیار وقت گیر و مشکل می باشد. از طرف دیگر تجهیز و استفاده از آزمایشگاه های سازه های دریایی برای بررسی عملی رفتار دینامیکی شناورها مستلزم صرف هزینه های زیادی میباشد از اینرو در راستای پیشرفت علوم کامپیوتری، نرم افزارهای متعددی برای مدلسازی و انجام تحلیلهای دینامیکی، ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفتند. در این مقاله عوامل مختلف موثر بر یک شناور فرضی، توسط نرم افزار ANSYS 5.5 مدلسازی و اعمال شده است. سپس پاسخ های دینامیکی این شناور که شامل لنگر خمشی و نیروی برشی در نقاط مختلف و مورد نظر می باشد، مورد بررسی قرار گرفته اند.