سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

محمد ابراهیم زاده عطاری – کارشناس ارشد سازه­های دریایی مرکز تحقیقات زلزله، دانشگاه صنعتی سهند
حسن افشین – استادیار دانشکده مهندسی عمران, دانشگاه صنعتی سهند
محمد زمان کبیر – دانشیار دانشکده مهندسی عمران, دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کریم عابدی – دانشیار دانشکده مهندسی عمران, دانشگاه صنعتی سهند

چکیده:

عواملی نظیر درجه حرارت و رطوبت زیاد، وجود املاح و نمک­های فراوان، حملات بیولوژیکی و جذرومد از جمله عوامل اصلی خوردگی آرماتورها و تخریب سازه­های بتنی در سواحل گرم و مرطوب بشمار می­روند. استفاده از پلاستیک مسلح­شده با الیاف (FRP) در ترمیم سازه­ها، بخصوصدر محیط­های خورنده در حال گسترش روزافزونی می­باشد. در این مقاله رفتار شمع اسکله شمع و عرشه بتنی قبل و بعد از ایجاد خوردگی در آرماتورها و ریختن پوشش بتنی، ترمیم پوشش بتنی، محصورکردن شمع با پوسته­های CFRP بصورت دورپیچی کامل تا تراز کف دریا و دورپیچی موضعی تا ترازی که دائماً در زیر آب است، تحت اثر بارهای جانبی سیکلی توأم با بار محوری مورد بررسی و تحلیل قرارگرفته­است. جهت ارزیابی صحت مدلسازی­ها ابتدا نتایج آنالیزهای المان محدود نرم­افزار ANSYS® با نتایج آزمایشگاهی انجام گرفته بر روی ستونهای محصورشده با FRP مقایسه شده­­ و مورد ارزیابی قرار گرفته­است. نتایج تحلیل­ها نشان دهندة کارائی مناسب کامپوزیت­هایCFRP در ترمیم و جبران کاهش مقاومت، شکل­پذیری و میزان اتلاف انرژی شمع­های آسیب دیده بر اثر خوردگی آرماتورها می­باشد.