سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی اخباری – دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران،
ابوسعید رشیدی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
محمود مهرداد شکریه – استاد دانشکده مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
هوشنگ نصرتی – استادیار دانشکده نساجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

چکیده:

جهت رسیدن به خواص برتر، جزء تقویت کننده مواد کامپوزیتی را نیز مرکب از چند ماده انتخاب می کنند. صفحات کامپوزیتی شیشه/پلی استر که در آنها از پارچه های شیشه ای استفاده می گردد، مستحکم ولی فوق العاده ترد و شکننده می باشند. اغلب در مورد قایق های ساخته شده از این مواد و یا سایر قطعات ساخته شده از آنها، گزارشاتی در مورد شکست ناگهانی پس از یک دوره کارکرد و یا در اثر یک ضربه شدید ناگهانی می رسد. این مورد موجب افت ایمنی وسایل ساخته شده از این مواد، می گردد. در این تحقیق به منظور بهبود پیوند میان رزین و پارچه در ماده کامپوزیتی و همچنین جهت کاهش تردی و شکنندگی کامپوزیت های تقویت شده با پارچه های شیشه ای، در بافت این پارچه ها از نخ های انعطاف پذیرتر پلی استر نیز استفاده شده است. نخ های پلی استر می توانند در جهت عمود بر نخ های شیشه و یا در هر جهت در کنار نخ های شیشه، استفاده شوند. لایه چینی ها نیز به دو صورت عمود بر هم و تک جهته انتخاب شده اند. مقایسه رفتار کمانشی صفحات مقاوم شده با پارچه های شیشه ای و هیبریدی نشان می دهد که در شرایط یکسان، استفاده از پارچه های هیبریدی نه تنها نیروی کمانش را افزایش می دهد، بلکه می تواند به افزایش استحکام پسماند قطعه ضربه خورده نیز کمک نموده و از تخریب کامل قطعه پس از تست کمانش جلوگیری نماید. بعبارت دیگر خواص ویسکو الاستیک نخ های پلی استر بکار رفته در پارچه های هیبریدی، می توانند قطعه را در خط ترک ناشی از کمانش همچنان پیوسته نگه داشته و موجب برگشت بیش از نود درصد از تغییر شکل حاصله شوند.