سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

غلامعلی بهزادی – استادیار مرکز آموزش عالی فنی ساری

چکیده:

ترک و شیار بعنوان نشانه های اصلی خرابی روسازی راه می باشند . تلاشهای زیادی برای تغییر سیستم طراحی روسازی راه از تجربی محض به روش تحلیلی صورت گرفته، اما بخاطر عدم وجوداطلاعات کافی از رفتار واقعی مصالح و فرضیات غیرواقعی در تحلیلها موفقیت آمیز نبوده است . در اکثر سیستم های طراحی جدید، تئوری الاستیک برای ت وصیف رفتار لایه ای روسازی تحت اثر تکرار بار مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی رفتار واقعی مصالح روسازی، بخصوص مصالح بستر، یک رفتار الاستو – پلاستیک می باشد . در هر سیکل بارگذاری هم تغییر شکل ارتجاعی وهم تغییر شکل پلاستیک اتفاق می افتد .اگرچه تاکنون تحقیقات زی ادی برای مدل نمودن تغییر شکل ارتجاعی مصالح روسازی انجام شده است، ولی تحقیقات درخصوص میزان تغییر شکل پلاستیک ونحوه تأثیر پارامترهای مختلف نظیر تنش و …. روی مصالح روسازی بسیار کم است هدف اصلی از تحقیق، مشخص نمودن عوامل اصلی تأثیرگذار بر روی خواص پلاستیک ی کی از خاکهای بستر روسازی راه می باشد . هدف دیگر از این مطالعه ارائه مدل که بیانگر رابطه بین تکرار بار و کرنش یا تنش پلاستیک است می باشد . برای دستیابی به اهداف فوق نمونه هایی از خاک رس لای دار تحت تکرار بار سه محوری قرار گرفت و رفتار آن تجزیه وتحلیل شده است. نتایج آزمایش نشان می دهد که کرنش پلاستیک با افزایش تنش انحرافی شدیدا افزایش می یابد . سپس با استفاده از نتایج آزمایش رابطه ای لگاریتمی برای پیش بینی کرنش پلاستیک در تکرار بارهای مختلف ارائه شد