سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دوازدهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

علی تقی نژاد – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه علم و صنعت
سعیده فرخنده – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران محیط زیست دانشگاه شیراز

چکیده:

کاربرد مسافتهای دید در طراحی هندسی راهها و مشخص کردن مناطق سبقت مجاز می باشد. به منظور طراحی راه مسافت دید در دو اصطلاح بیان می شود.۱-مسافت دید توقف: مسافتی که راننده باید قادر به دیدن آن باشد تا بتواند مانع را تشخیص داده و اتومبیل خود را بطور ایمن در هر کجا که لازم باشد متوقف نماید.۲- مسافت دید سبقت: مسافتی که برای سبقت گرفتن وسیله نقلیه باید وجود داشته باشد تا احتمال برخورد با وسیله نقلیه مقابل به کمترین میزان خود برسد. این مقاله روشهای طراحی مسافت دید در چند کشور دنیا را طبق مدلها و پارامترهایی که هر کدام ازکشورها برای محاسبه مسافت دید استفاده می کنند. مورد نقد وئ بررسی قرارمی دهد و جداولی جهت مقایسه این پارامترها ارائه می گردد.