سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: سومین همایش بین المللی مهندسی ژئوتکنیک و مکانیک خاک ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

محمدحسین باقری پور – استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان- گروه مهندسی عمران
سیدمرتضی مرندی – استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان دانشکده فنی و مهندسی بخش مهندسی ع
محسن صالحی – کارشناس ارشد مکانیک خاک و پی شرکت شهرکهای صنعتی کرمان

چکیده:

بتن آسفالتی، یکی از مصالح قابل استفاده برای عنصر نفوذناپذیر سدهای خاکی و سنگریزه ای می باشد. مزایای استفاده از هسته بتن آسفالتی در سدها بجای هسته رسی عبارتند از کاهش حجم عملیات خاکی بخصوص حجم مصالح رسی کاهش زمان اجرای سد، کاهش عملیات کنترل کیفی سد بخصوص کنترل رطوبت و تراکم عدم حساسیت مصالح قیری به شرایط آب و هوایی و تغییرات جوی و عدم حساسیت سد به دانه بندی زهکش ها و فیلترها. یکی از عمده مسائلی که مهندسان سد ساز در ساخت هسته های بتن آسفالتی با آن روبرو هستند مشکلات اجرایی آن است در این مقاله تکنیک های خاص اجرایی از جمله روشهای BMM,CMC,SB,FACC,DBCC مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی ایران و دانش اجرایی مهندسان سد ساز روش بهینه ساخت ارائه شده است. در این راستا تجهیزات اجرایی مورد نیاز در ساختهسته بتن آسفالتی با توجه به داده های موجود از سد مخزنی تنگوئیه سیرجان مورد ارزیابی قرار گرفته است همچنین با توجه به ارزش اقتصادی هریک از سدهای خاکی که با هسته های رسی یا بتن آسفالتی احداث می شوند بار مالی و زمان اجرایی که هر یک از این دو نوع سد در بودجه های عمومی دولت دارد، هزینه های اجرایی این دو نوع هسته مورد آنالیز اقتصادی دقیق قرار گرفته و نتایج مفیدی بدست آمده است.