سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

علی رضا روشن بین – مسئول فنی و مناقصات بخش شناورهای حمل کالای مایع شرکت صدرا، فارغ التحص
بهمن حروفی ابراهیمی – مدیر بخش شناورهای حمل کالای مایع شرکت صدرا، فارغ التحصیل مهندسی کشتی

چکیده:

کارخانجات کشتی سازی بواسطه ساخت کشتیهای جدید یا تعمیر کشتیهای فرسوده ، با خدمات مختلف و تجهیزات متنوعی سرو کار دارند . این تنوع زیاد به ویژه در بازار رقابتی حال حاضر ، باعث
خواهد شد که ارائه قیمت پیشنهادی در هنگام عقد قرارداد ، سخت و حساس باشد . این در حال ی است که قیمت تمام شده کشتی برای کارخانجات کشتی سازی وابسته به عوامل گوناگونی بوده که برخی از این عوامل پارامترهایی هستند که به آسانی قابل تخمیین و تعیین می باشند ( از قبیل : قیمت فولاد، تجهیزات فرعی و موتور اصلی ، رنگ وغیره … ) اما برخی از این عوامل به سادگی قابل تخمین نبوده و وابسته به نرم استاندارد کار در کشور و یا حتی استاندارد کار در کارخانه می باشند و در نهایت برخی پارامترها به صورت غیر مستقیم در فرایند کاری وارد می شوند که تشخیص و تحلیل این پارامترها نقش تعیین کننده ای در برآورد صحیح از قیمت تمام شده کشتی و در نهایت تخمین سود واقعی کشتی ساز خواهد داشت .
با وجود حداقل بازه موجود برای سود کشتی ساز و زمان بسیار اندک و با ارزشی که برای ارئه پیشنهاد در اختیار او قرار می گیرد، قیمت گذاری پروژه های جدید کاری بسیار حساس و پرخطر خواهد بود . مگر اینکه یک ابزار سریع و دقیق برای تهیه برآورد قیمت عقلایی و قابل اطمینان وجود داشته باشد . برای دستیابی به این ابزار شناخت کافی از عوامل موثر در قیمت کشتی و انواع روشهای موجود برای برآورد قیمت کشتی، غیر قابل اجتناب است . در این مقاله ضمن بررسی روشهای تخمین هزینه کشتی، عوامل مختلف موثر در آن نیز بررسی شده است که باعث افزایش دانش برآورد کننده درجهت تخمین درست قیمت کشتی خواهد شد .