سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: اولین همایش ملی حسابداری و حسابرسی
تعداد صفحات: ۲
نویسنده(ها):
مهرداد قنبری – استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
سجاد حیدری – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام

چکیده:
حاکمیت شرکتی (CG) با توجه به افزایش توجه به شرکت های بزرگ در سراسر جهان به دلایل مختلف از جمله رسوایی شرکت های بزرگ، افزایش نیاز به اعتماد ذینفعان به مدیریت شرکت های بزرگ، همچنین نقش روزافزون شرکت های بزرگ در اقتصاد جهانی مورد توجه واقع شده است. هدف حاکمیت شرکتی گردهم آوردن نیاز و به حداکثر رساندن ارزش بلند مدت سهامداران به طور مستمر با شیوه های کسب و کار اخلاقی است. پس حاکمیت شرکتی به جنبه های مختلف عملکرد سازمانی، و در هسته اصلی آن به حکمرانی خوب شرکت های بزرگ با استانداردهای اخلاقی بسیار بالایی اشاره دارد، که اغلب از طریق معیارهای عالی شرافت بوده و همچنین نشان دهنده شفافیت و پاسخگویی بیشتر در فرآیند تصمیم گیری می باشد. جزئیات خاص و شیوه های حاکمیت شرکتی با توجه به تفاوت عملکرد مدیریت در نقاط مختلف جهان یکی از جنبه های مهم برای عملکرد شرکت ها در سراسر جهان بشمار می رود. این مقاله به بررسی نیاز به بهبود اداره امور شرکت ها در هند و روند جاری در اداره امور شرکت ها در نقاط مختلف جهان، به ویزه ایالات متحده آمریکا و اروپا پرداخته و تأثیر حکمرانی خوب در ارزش بازار و عملکرد شرکت علاوه بر بررسی طرح های مختلف با هدف بهبود حاکمیت شرکتی در سراسر جهان، با تمرکز بر رهنمودهای CII در هند را بررسی می کند. همچنین با استفاده از رهنمودهای CII به بررسی شیوه های حاکمیت شرکتی در شرکت های هندی بدون ارائه توصیه هایی در مورد چارچوب های قانونی و داوطلبانه حاکمیت شرکتی بمنظور اطمینان از نظارت مؤثر شرکت های بزرگ پرداخته شده است.