سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: اولین کنگره ملی فناوری تولید و فرآوری گوجه فرنگی

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

حامد نجفی علمدار لو –
امیرحسین چیذری –
یوسف حسنی –

چکیده:

دراین مقاله طی دوره زمانی۲۰۰۵-۱۹۸۶به بررسی بازار گوجه‌فرنگی در جهان پرداخته شده است. ابتدا با استفاده از شاخص نسبت‌تمرکز و هرفیندال، ساختار بازار شناسایی شده‌است، سپس با استفاده از شاخص تجارت درون صنعت کشورهای فعال در ان رتبه‌بندی شده‌اند. در پایان هم چرخه حیات بازارهای واردات و صادرات و بنگاه‌های واردکننده و صادرکننده با استفاده از نرم‌افزارهای Eviews و MATLABبه‌دست آورده شده‌است. نتایج نشان داد که بازارهای واردات و صادرات از تمرکز نسبتا بالایی برخوردارند، اما این تمرکز در بازار واردات بیشتر است، همچنین تمرکز در هر دو بازار واردات و صادرات در حال کاهش است. تجارت درون صنعت بیش از ۲۰% تجارت این محصول را به خود اختصاص داده‌است. چرخه حیات بازار واردات و صادرات هنوز در مرحله رشد به سر می‌برد، اما چرخه حیات بنگاه‌های واردکننده و صادرکننده وارد مرحله کاهش شده‌است.