سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هشتمین کنفرانس ملی جوش و بازرسی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سیدمصطفی موسوی زاده نوقابی – دانشکده مهندسی متالورژنی و مواد دانشگاه تهران
حسن فرهنگی – دانشکده مهندسی متالورژنی و مواد دانشگاه تهران
محمد واحدی – بخش مکانیک دانشکده فنی دانشگاه شیراز
داریوش محمدیانی – دانشکده مهندسی متالورژنی و مواد دانشگاه تهران

چکیده:

شکست جوش درز ریل موجب مشکلات فراوانی نظیر تعطیلی خط، تاخیر قطار، بی نظمی در سیر و ترافیک خط راه آهن و ایجاد هزینه برای بازسازی و بازرسی خط میشوند. تعداد این شکست ها در ایران در مقایسه با سایر کشورها قابل توجه می باشد. شکست دب اکبری جوش جرقه ای به علت امکان جدا شدن قسمتی از تاج ریل، خطر جدی خروج از خط را بدنبال دارد. در این مقاله پس از معرفی شکست دب اکبری جوش جرقه ای ریل ها ی راه آهن به بررسی شرایط تنشی لازم برای این شکست ها پرداخته شد ه است. همچنین خطاهای موجود در فرایند جوشکاری جرقه ای ریل ها که در این شکست ها موثرند، مورد بحث قرار گرفته است.