سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: ششمین همایش علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

اسماعیل امانی – دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران
حسین عربی –
شمس الدین میردامادی –

چکیده:

به دنبال حادثه شکست شش عدد پره آلومینیومی ردیف دوم و سوم کمپرسور هوای توربین گازی در یکی از نیروگاه های کشور، و از کار افتادگی موتور، تحقیق در مورد علت این حادثه در اولویت کاری این نیروگاه قرار گرفت. لذا این پروژه در راستای این هدف تعریف و اجرا شده است. به این منظور خواص مکانیکی، میکروساختار و سطوح شکست پره های آسیب دیده به دقت بررسی شده و علل تخریب مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، شکست این پره ها ناشی از ایجاد و رشد ترک خستگی از حفرات خوردگی در مرزدانه هایآلیاژ آۀومینیوم تشخیص داده شد. در این تحقیق به مکانیزم ایجاد و رشد این ترک ها پرداخته شده است.