سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین همایش علمی تحقیقی مدیریت امداد و نجات

تعداد صفحات: ۰

نویسنده(ها):

سیدصمد آقامیری – مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران

چکیده:

بنابر گزارشات سازمان بهداشت جهانی (WHO) امروزه قریب به ده میلیون نفر در سراسر دنیا در اثرحوادث جاده ای در روز آسییب دیه و بیش از ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند که ۷۰ درصد آنها در کشور های در حال توسعه می باشند. در این میان ۱۵۰۰۰ نفر در روز معلول می شوند و بدین ترتیب خود، خانواده و جامعه ایشان متحمل زیان های سنگین اقتصادی و آسیب های روانی ناشی از معلولیت می گردند.
کشور ایران بخاطر تصادفات رانندگی سالانه به ازای هر صد هزار نفر، سی و هشت هزار نفر کشته و زخمی می دهد و به همین خاطر رتبه اول را در حوادث رانندگی در میان سایر کشورها به خود اختصاص داده است. میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران در سال ۱۳۸۰ به ۱۹ هزار و ۷۲۷تن رسید که درمقایسه با سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته و اکثر آنها در سنین ۲۵ تا ۴۰ ساله (تاثیرگذارترین قشر جامعه) بوده اند.. در همین سال در هر ۲۶ دقیقه یک نفر و روزانه ۵۵ نفر در اثر حوادث رانندگی کشته شدند. شایان ذکر است که۳۶ درصد از کشته شدگان فوق الذکر به سبب انتقال ندادن به موثع و یا انتقال دیر هنگام به مراکز درمانی جان خود را از دست داده اند.
استان مازندران به سمح محور فیروز کوه، هراز و چالوس به پایتخت متصل می گردد و از هر چهار نفر ایرانی، یک نفر طی سال از جاده های مازندران عبور می کند. طبف آمارها در تعطیلات نوروز ۱/۵ میلیون خودرو، و به طور متوسط ۶ میلیون مسافر از این جاده ها تردد می کنند. استان مازندران با ۸/۱ درصد از کل تصادفات جزءپر سانحه ترین استان های کشور محسوب می گردد.
بعنوان مثال به علت وجود پیچو خم ها، نقاط حادثه خیز و پرتگاه های فراوان در محور هراز و همچنین تردد اتوبوس ها و خودروهای مسافربری از این محور ارتباطی استان و پایتخت، تصادفات متعددی هر روزه در این محور کوهستانی منجر به فوتمسافرین می شود.
لذا جهت هرگونه برنامه ریزی آتی در خصوص کاهش آسیب های ناشی از تصادفات جاده ای می بایست طی یک مطالعه علمی به بررسی میزان شیوع تصادفات جاده ای و عوامل مرتبط با آن در استان مازندران نمود تا بر پایه داده های مستند و علمی جهت برنامه ریزی مدون اقدام کرد.