سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش سراسری علوم انسانی و هنر

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

عبدالرضا عطاش – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان و خرمشهر

چکیده:

قیام جاویدان حضرت امام حسین (ع) حادثه ای تاریخی مانند دیگر حوادث نیست، آن قیام فرهنگ و درس پایداری است آن فرهنگ و درسی که سالار شهیدان با خون خویش مسلمانان وبشریت را با مفاهیمی چون غلبه ی کلمه و خون بر شمشیر و حق برباطل و عدالت برظلم و دین بر کفر به صورت عملی در روز عاشوراء آموزش داد و همانطور که جواهر لعل نهرو رهبر فقید هند می گوید :من مقاومت را از حسین بن علی (ع) یاد گرفتم،در قیام عاشوراء آن ابرمرد دین و آزادی وشرف وبزرگی و بزرگواری حامل کلمه ی حق بود وبا تقدیم جان وبهترین عزیزانشان آخرین دین را از دست نااهلان ونامحرمان نجات داد وهمواره سخن مبارکشان إن کان دین جدی لم یستقم إلا بقتلی فیا سیوف خذینی در دل زمان طنین افکن می نماید که حذف دین مساوی با حذف زندگی کریمانه است .آری آن حضرت با شیوائی و رسائی بیان خویش دو هدف عمده در سر لوحه ی قیامشان بود هدف اول:اصلاح و احیای سنت پیامبر اکرم (ص)و حضرت علی (ع) هدف دوم:باشیوه های مختلف بیانی وبلاغی خویش دو هدف عمده ،هدایت مردم به سوی اسلام ناب محمدی وعلوی از اسلام اموی ویزیدی ،رسوا نمودن بنی امیه غاصب ولایت و حکومت الهی ائمه (ع) واین اهداف جز با سلاح امر به معروف ونهی از منکر که در قالب کلمات و سخنان مایه گرفته از قران و شریعت محمدی و علوی که ترجمان کتاب خدا هستند ،تحقق نمی یابند آن حضرت تمامی شیوه های بلاغی و بیانی خویش در هدایت مردم و رسوا نمودن غاصبان ولایت الهی بکاربردند وآنجا که مخاطبین ایشان مردم عادی باشند به شکل عادی و بدون ابهام و شفاف سخن می آرائیدند که در یکی از سخنرانیهایشان چنین آنان را مورد خطاب قرار می دهد:إن صدقت فصدقونی ،و یا إنسبونی من أنا ……..و در جائی که احساس می نمایند که لازم است از شیوه های بلاغی استفاده نمایند به بهترین وجه آنها رابکار می برند،مقاله حاضر محصول یک سال و اندی بر مطالعه ی دقیق و علمی بر متون مختلف سالار شهیدان می باشد وبر دو عنصر یعنی ترجمه متون به شکل روز و فارسی روان و استخراج صور بلاغی اهتمام نموده ام البته بر خواننده ی گرامی و صاحب دل مخفی نمی ماند که قیام حضرت امام حسین (ع) به دلیل الهی بودن در عرصه ی زمان ومکان نمی گنجد :کل یوم عاشوراء و کل یوم کربلاء به تعبیر دیگر آن قیام محک درستی و الهی بودن در هر زمان و مکانی است وبه این دلیل است که خردها و اندیشه ها از فهم ابعد عمیق آن قیام عاجز و ناتوانند و تمامی علماء به چنین حقیقتی اعتراف نموده اند، قیام حضرت امام خمینی (ره) که از سلاله ی طیبه ی آن امام همام است تداوم بخش آن قیام می باشد ،و تا قیام خونخواه سالار شهیدان حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف این انقلاب اسلامی تداوم نماید و همواره امید محرومان جهان تا ظهور آن حضرت بماند و عدالت را در جهان نشر وبسط دهند یملأ الارض قسطا کما ملئت ظلما و جورا