سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۳

نویسنده(ها):

علی گلستانی – کارشناس ارشد آنالیز عددی- دفتر طراحی هواگرد- شرکت صنایع هواپیما سازی ای
دهقان منشادی – کارشناسی ارشد گروه هواپیمای ترابری- دفتر طراحی هواگرد- شرکت صنایع هواپی
حسین شیروانی – رئیس دپارتمان آیرودینامیک- دفتر طراحی هواگرد- شرکت صنایع هواپیما سازی
حمید نخفروش – مدیر پروژه هواپیمای ترابری- دفتر طراحی هواگرد- شرکت صنایع هواپیما سازی

چکیده:

تستهای تونل باد هواپیمای توربوپراپ در دو مرحله موتور خاموش و موتور روشن انجام می‌شود تا بتوان اثر موتور را بر روی ضرایب و مشتقات پایداری و آیرودینامیکی هواپیما بدست آورد. هدف این مقاله بررسی عددی اثرات موتور روشن بر روی ضرایب فوق در مورد یک هواپیمای بخصوص است تا بتوان قبل از انجام تستهای تونل باد اثرات را بررسی کرده و با دید بهتری تستها انجام شود. در ضمن بر اساس نیازمندی تیم طراحی، اثر جهت چرخش ملخ‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. معادلات در حالت لزج و تراکم‌پذیر توسط روشو با متد حجم محدود تحلیل شده است. ماخ پروازی هواپیما ۰/۳۰۷ و سرعت چرخشی پره‌ها ۱۱۴۰ دور بر دقیقه و زاویه گم پره‌ها نیز ۳۷ درجه در ریشه می‌باشد. هواپیما در حالت کروز با زاویه حمله ۴ درجه در حال پرواز است