سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

شایان حاتمی – شرکت تعمیر تجهیزات نیروگاهی کرج – گروه عمر باقیمانده
اسماعیل پورسعیدی – شرکت تعمیر تجهیزات نیروگاهی کرج – گروه عمر باقیمانده

چکیده:

سوپر آلیاژها بعلت قابلیت بالا در حفظ خواص مکانیکی در دمای بالا برای مدت زمانهای طولانی، استفاده گسترده ای در ساخت پره ها و دیگر قطعات داغ توربین های گازی پیدا نموده اند . اما حفظ این خواص بصورت نامحدود ممکن نیست، بنابراین با روشهای گوناگونی پس از فواصل زمانی معین خواص مکانیکی پره ها بازیافت می گردد در حقیقت یافتن زمان
مناسب برای باز سازی قطعات مستلزم شناخت شرایط عملی است که این قطعات تحت آن در حال کارند . در این راستا یکی از پره های متحرک ردیف اول توربین ۱۳۰MW که در هنگام تعویض سوخت دچار حادثه شده و پره های آن تخریب گردیده از لحاظ متالوژیکی مورد بررسی قرار گرفته و از روی ساختار متالوگرافی آن شرایط کاری پره و خواص مکانیکی مواد تخمین زده شد و بر این اساس برای آنکه کمترین ضریب خطر پذیری برای کار پره وجود داشته باشد زمان ۲۴۰۰۰ ساعت جهت جلوگیری از حوادث مشابه برای بازرسی واحد پیش بینی می گردد .