سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی بازرسی فنی و آزمون غیرمخرب

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

حمید مطلب پور علیشاهی – بازرس ارشد کنترل کیفی هواپیما- کارشناسی صنایع – دانشگاه امیرکبیر- سطح
رشید ملاحی – بازرس کنترل کیفی هواپیما- سطح دو آزمون های غیر مخرب (EN-4179)

چکیده:

رشد سریع استفاده ار مواد ترکیبی در سالهای اخیر زمینه پیشرفت این صنعت را در آینده بیشتر کرده است. کامپوزیتها یا به معنای کاملتر آن پلاستیک ها ماکروملکولار هستند که به طور مصنوعی ویا شیمیایی از مواد طبیعی درست می شوند.
یکی از انواع پلاستیک ها مواد ترمو پلاستیک هستند که مواد رزینی را شامل می شوند. رزین ها به عنوان یک ماده ماتریکس در ترکیب با فایبرها مورد استفاده قرار می گیرند.
پتانسیل استفاده از کامپوزیت در هواپیماها به علت حجم وسیع از مواد که از نظر خواص قابل طراحی می باشند از حالت محدود خارج شده است. عموما لغت کامپوزیت به مواد چند فازی گفته می شود به طوری که هرفاز خواص مکانیکی و فیزیکی خاص خود را دارا می باشد. ترکیبات فایبری( گلاس فایبر، آرامید فایبروکربن فایبر ) در ماتریکس( ترموست ) از ا هم ترکیبات کامپوزیت هایی
هستند که بیشتراز ۹۰ % کامپوزیت هواپیما را شامل می شوند.