سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

صدیقه اسدی نژاد – پژوهشگر تحقیقات پیرومتالورژی، شرکت ملی صنایع مس ایران

چکیده:

در جهان امروز که قریب به اتفاق سازمانها در حال تجربه رقابت روز افزون با یکدیگر می باشند، می توان عنوان کرد که بقاء و ادامه فعالیت سازمان ها در چنین فرایندی، بستگی کامل به دانش، خلاقیت و کارایی کارکنان سازمان ذیربط دارد. مدیریت دانش یک سازمان، فرایندی است که در راستای بهره برداری صحیح از دانش جهت بقاء سازمان، در عصر چالشی امروز گام بر می دارد. اهداف فعالیت های مدیریت دانش تنها بکارگیری دانش نیست، بلکه در راستای فرایند خلق دانش در سازمان نیز، می کوشد، حال آنچه پیوند میان دانش و کیفیت را برقرار می سازد، حرکت در جهت صحیح سه ضلع مثلثی است که اضلاع آن شامل نیروهای: تحقیق و توسعه، تولید محصول و تجارت صحیح ، می باشد. بدیهی است که جهت افزایش کیفیت تولیدات، باید دانش صحیح سازمان را در بخش های تحقیق و توسعه، تولید محصول و مبادلات، بکار گرفت. در این تحقیق سعی شده است که اولاً، اهداف مدیریت دانش و فرایند خلق دانش در سازمان و ثانیاً، تاثیر تحولات متقابل دانش بر کیفیت و اثر آن بر تقاضای بازار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.