سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین همایش ملی تخصصی گاز ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

حسن هاشمی پور – استادیار مهندسی شیمی
فاطمه پیروموسوی – دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی
فهیمه نخعی پور – دانشجوی کارشناسی مهندسی شیمی

چکیده:

گاز طبیعی به عنوان سوخت جایگزین در وسایل نقلیه مزایای اقتصادی، عملیاتی و زیست محیطی بسیاری دارد. دو روش ذخیره سازی تراکمی (CNG) و جذبی (ANG) برای ذخیره سوخت در ماشین های گاز سوز وجود دارد. در تکنولوژی ذخیره سازی گاز به روش ANG فرآیند نسبت به CNG در فشار بسیار پایین (در حدود ۱۰%) انجام می شود و به همین علت از مزایای بسیاری نسبت به CNG برخوردار است. در این تکنولوژی ذخیره سازی و استفاده مجدد گاز بر طبق عملیات جذب و دفع سطحی با فرایندهای تغییر فشار (PSA) و یا تغییر دما (TSA) براحتی انجام پذیر است. در این عملیات جاذب سطحی نقش تعیین کننده ای بر عهدهدارد بطوریکه بایستی حداکثر ظرفیت جذب داشتهباشند، کربنهای فعال شده با توزیع اندازه حفرات (PSD) در حدود nm11 با حجم حفره بالا، می توانند به این منظور بکار روند، همچنین محصولات نانوتکنولوژی مثل فولرینها و نانوتیوب کربن به عنوان ترکیبات کربنی نوین در این زمینه ظرفیت جذب ویژه ای از خود نشان داده اند. در این مقاله ضمن بررسی و ارائه ملاحظات مربوط به تکنولوژی ANG به معرفی فرایند فعال سازی جاذبهای کربنی و از جمله محصولات نانوتکنولوژی ذکر شده پرداخته شده است.