سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس دانشجویی مهندسی معدن

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

روح الله هاشمی طاهری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معدن گرایش فنی واقتصادی، دانشگاه تربیت
محمدحسین بصیری – عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
علیرضا غیاثوند – دانشجوی دکتری زمین شناسی اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده:

آلومینیوم پس از فولاد بیشترین تولید و مصرف را در جهان دارد به گونه ای که آن را فلز قرن ۲۱ نامیده اند . از آنجا که صنایع آلومینیوم ، انرژی بسیار زیادی مصرف می کنند، کشورهای صنعتی،
آلومینیوم را « بانک انرژی » لقب داده اند .کشورهای نفت خیز جهان به ویژه در حوزه خلیج فارس از جمله ایران به دلیل در اختیار داشتن ذخایر عظیم انرژی، به عنوان جایگاه مناسبی برای سرمایه گذاری در صنایع آلومینیوم می باشند . تولید آلومینیوم توسط روش Hall-HHeroult و با استفاده از پودر آلومینا انجام می گیرد . بهترین سنگ معدن برای تولید آلومینا بوکسیت بوده که کشور ما دارای ذخایر محدودی از این ماده می باشد . با توجه به بررسی های انجام شده جهت واردات بوکسیت، کشور گینه )منطقه دابولا ( انتخاب شده که حدود ۴۰۰ کیلومتر با بندر فاصله دارد . جهت انتقال بوکسیت به بندر دو سیستم راه آهن و خط لوله مطرح می باشد . هزینه هنگفت سرمایه گذاری، نبود زیرساختها و امنیت لازم جهت احداث راه آهن، این گزینه را عملا غیرممکن ساخته است . استفاده از سیستم انتقال مواد معدنی به وسیله لوله چهار دهه است که در جهان مرسوم گردیده است . ایمنی بالا، قابل اعتماد بودن و مناسب بودن هزینه سرمایه گذاری جهت انتقال تناژهای زیاد
مواد معدنی در مسافت های طولانی، از مهمترین ویژگی های این روش می باشد . ایران نیز در نظر دارد از این روش برای حمل بوکسیت از معادن دابولا به بندرکناکری کشور گینه استفاده نماید که
این خط لوله طولانی ترین مسیر انتقال بوکسیت در جهان خواهد بود . در این تحقیق، ضمن بررسی انتقال بوکسیت از طریق سیستم خط لوله، به این نتیجه می رسیم که انتقال بوکسیت با استفاده از
این روش، در مقایسه با روش انتقال از طریق راه آهن، اقتصادی تر می باشد