سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

سیدکاوه فیاض‌بخش – دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فنا
محمدرضا رزازی – دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امی

چکیده:

در سال‌های اخیر مساله ایجاد هماهنگی در زنجیره تامین مورد توجه گسترده پژوهشگران قرار گرفته است. از آنجایی که اعضای یک زنجیره تامین موجودیت‌های جدا از هم و مستقل می‌باشند، یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت زنجیره تامین، تدارک دیدن مشوق‌هایی در جهت هماهنگ‌سازی این اعضای مستقل است. در صورت دستیابی به هماهنگی، کل زنجیره تامین به عنوان یک سیستم واحد قابلیت دستیابی به عملکرد بهینه را دارا خواهد بود. یکی از پدیده‌های مهم در مطالعه هماهنگی در زنجیره تامین از دیدگاه اطلاعاتی، اثر شلاقی می‌باشد. افزایش تغییرات نسبت تقاضای پیش‌بینی شده به تقاضای واقعی مشتری با حرکت به سمت بخش بالادستی زنجیره تامین به عنوان اثر شلاقی شناخته می‌شود که یک اثر مخرب اقتصادی می‌باشد. این اثر به علت کیفیت پایین اطلاعات رسیده به اعضای بالادستی زنجیره تامین و برخی دلایل دیگر به وجود می‌آید. در این مقاله مساله هماهنگی در زنجیره تامین از دیدگاهاطلاعاتی و نیز اثر شلاقی به عنوان مهم‌ترین شاخص در این زمینه مورد تحلیل واقع شده‌اند. همچنین تاثیرات الگوی تقاضای مشتری و نیز ماهیت زمانی محصولات عرضه شده توسط زنجیره تامین بر هماهنگی اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.