سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین کنفرانس دانشجویی مهندسی معدن

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

رضا حسنی نسب – کارشناس مسوول اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن
رضا فرزانگان – کارشناس مسوول اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن
منصور رحمتی – کارشناس مسوول اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن
داریوش زیادلو – رئیس اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن استان گلس

چکیده:

معدن زغالسنگ قشلاق در ۲۸ کیلومتری جاده آزادشهر – شاهرود واقع شده است. طراحی اولیه معدن با برنامه ریزیهای کوتاه و بلند مدت اجرا شده و هم اکنون فعالیتهای آماده سازی و استخراج ماده معدنی در بخشهای مختلفی از محدوده معدنی ادامه دارد. مواد ناریه مورد استفاده در این معدن دینامیت اخگر ۲۲ میلی متری و چاشنی الکتریکی تاخیری است که پس از حفر تعداد ۸ تا ۱۳ چال با قطر ۳۲ میلی متری در مقطع ۵/۶ متر مربعی تونل ها، در داخل چالها قرار گرفته و منفجر می گردند. طول چالهای حفاری بین ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر در این معدن متغیر است.
در سینه کارهای این معدن پس از هر سیکل آتش باری ، مقطع تونل ها بطور کامل حفرنگردیده و نیاز به آتشباری ثانویه می باشد. میزان پیشروی سینه کارهای این معدن در مرداد ماه سال ۱۳۸۴ (شاخص) بین ۱۶ تا ۷۰ سانتی متر متغیر است.
در این مقاله، موانع و مشکلات موجود در هر سکل آتشباری مورد نقد و بررسی قرار گرفته و با ارائه راهکارهای عملی و اجرایی و طراحی بهینه چالها به سه روش (سینه کارهائی سنگی با مقاومت های متفاوت و گسلی) ، علاوه بر رفع معضل پیشروی نامناسب در سینه کارهای این معدن، متراژ پیشروی به میزان محسوسی افزایش می یابد. در نهایت با آموزش پرسنل و نظارت کامل بر اجرای صحیح حفاری با روشهای جدید و خرجگذاریچالها، گام مهمی در جهت افزایش پیشروی، کاهش هزینه های حفاری، مواد ناریه و … معدنزغالسنگ قشلاق برداشته خواهد شد.