سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

منصور فخری – استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی

چکیده:

یکی از مهمترین خصوصیات مخلوط های آسفالتی که هم در طراحی مخلوط های آسفالتی به رو ش جدید عملکردمبنایی و هم در طراحی روسازی انعطاف پذیر مورد استفاده قرار می گیرد مقاومت آن در برابر خستگی می باشد .آزمایش های زیادی تاکنون برای اندازه گیری عمر خستگی مخلوط های آ سفالتی انجام گرفته که در میان آنها آزمایش تیرخمشی چهارنقطه ای از نظر قابلیت اطمینان و بنیادی بودن به عنوان بهترین آزمایش برای تعیین مشخصات خستگی لایه های آسفالتی شناخته شده است . یکی از دلایل این امر ا ینست که این آزمایش تنها آزمایشی است که برای تفسیر نتای ج آن می توان از روشهای مکانیستیک نظیر روش انرژی تلف شده و روش مکانیک شکست استفاده نمود و دلیل دیگر را می توان در انجام آزمایش با هر دو نوع شیوة بارگذاری یعنی تنش کنترل شده وکرنش کنترل شده برشمرد . در این مقاله با استفاده از تیر خمشی چهارنقطه ای و آزمایش های انجام گرفته بر روی نمونه های ساخته شده در آزمایشگاه اثر شیوه بارگذاری (تنش کنترل شده و کرنش کنترل شده ) بر نتایج بدست آمده در میزان عمر خستگی مخلوط های آسفالتی که در گذشته مورد بحث و جدل فراوانی بوده است مورد بررسی قرار می گیرد. به دنبال آن تأثیر پلیمرSBS درافزایش عمر خستگی مخلوط های آسفالتی و اثر درصد فضای خالی بر خصوصیات خستگی لایه های آسفالتی با استفاده از نتایج بدست آمده درآزمایشگاه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت