سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

دکتر منصور فخری – استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ت
محمد گلیچ – دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوس

چکیده:

اکثر خرابیهای روسازی های آسفالتی یا مستقیما ناشی از وجود رطوبت است و یا به کمک آن تشدید می شود. یکی از خرابیهایی که مستقیما به واسطه حضور رطوبت ایجاد می شود، پدیده عریان شدگی است. عریان شدگی به از دست رفتن چسبندگی بین سطح مصالح سنگی و قیر در حضور رطوبت اطلاق می شود که می تواند مقدمه خرابیهای دیگری نظیر شن زدگی، ایجاد چاله و در نهایت خرابی روسازی گردد. به منظور تقویت روسازی در برابر عریان شدگی می توان از افزودنی های ضذ عریان شدگی از قبیل آهک و سیمان، افزودنیهای مایع ضد عریان شدگی و نیز افزودنی هایی نظیر پلیمر، لاستیک و … استفاده نمود.