سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

حکیمه السادات شریف زاده∗ – استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران

چکیده:

پیشرفت علمی هر جامعهای وابسته به نتایج تحقیقات در رشتههای مختلف علوم انسانی است. به همین دلیل باید در مجامع علمی به بررسی منزلت علمی این حوزه توجه شود. از آنجا که بحث- های مفهومی درباره رشتههای گوناگون علوم انسانی ضعیف است، کنکاش و بررسی در این زمینه ضروری مینماید. در این مقاله ،برای رسیدن به این منظور علوم انسانی و علوم تجربی از نظر جایگاه علمی مقایسه شده اند. در این پژوهش پس از پرداختن به معنای علم و روش علمی و ملاکهای علمی بودن یک رشته، سیر تاریخی علم و روش های تحقیق علمی ب هطور مختصر مطرح شده، سپسدرباره تفاوت- ها و شباهتهای علوم طبیعی و انسانی بحث شد و این نتیجه به دست آمد که علوم انسانی در موضوع، هدف و روش های تحقیق دارای ماهیتی مخصوص به خود بوده و در عین ویژه بودن با رشتههای مختلف علوم تجربی مناسباتی دارد و دیگر آنکه رو ششناسی علوم تجربی تنها راه کشف حقایق نیست و در عین حال باید شیوههای پژوهش و روش تحقیق علوم انسانی در رویکردهای کمی و کیفی مشخص شوند. همچنین در انتها پیشنهادهایی در ارتباط با ایجاد نگرش مثبت به علوم انسانی و تغییر در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای علمی و آموزشی عرضه شد.