سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

عبدالهاشم حسن نیا – مدیر کل راه وترابری استان اصفهان
رضا اکبری – کارشناس ارشد نگهداری راه و ابینه

چکیده:

پلسازی یکی از مهمترین حوزه های فعالیت مهندسی راه و ساختمان و از قدیمی ترین آنها است. در این زمینه پلهای بتن آرمه بدلایل متعددی از جمله هزینه کمتر مصالح و اجرای آسان و دلایل دیگر، مورد استفاده بیشتری بوده و بیش از نیمی از پلهای موجود در کشور را به خود اختصاص داده اند. عوامل متعددی در خرابی پلهای بتن آرمه دخیل میباشند که از جمله آنها عبور بار غیر مجاز، عدم توجه و رسیدگی و مرمت به موقع پل، مشکلات اجرائی و غیره میتوان اشاره نمود. در این بین تخمین عمر باقیمانده پل که سالها در معرض چنین مسائل و مشکلاتی قرار داشته است نیز بحث بسیار حائز اهمیتی است. عموما شکستگی در پلهای بتن آرمه به دنبال ایجاد ترک و انتشار آن و در صورتی که به موقع و درست نسبت به مرمت آن اقدام نگردد بوقوع خواهد پیوست. علل ایجاد ترک را در حالت کلی میتوان در همان محدوده علل شکست پل خلاصه نمود. در این مقاله با انجام یکسری بازدیدها و مشاهدات نسبتا دقیق طی چند سال گذشته از پلهای بتن آرمه موجود در کشور، به بررسی علل وقوع و موقعیت شایعترین ترکهای ایجاد شده پرداخته خواهد شد.