سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس دانشجویان مهندسی عمران سراسر کشور

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حیدر دشتی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
امیر صفی خانی – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران- مدیریت و ساخت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
بتول رفیعی – کارشناس عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده:

استفاده از خاکهای ریزدانه مخصوصا" خاکهای با پتانسیل بالا همچون رسها در سازه های خاکی ویا بستر جاده ها و پی ها ودرکل در تمام پروژه های عمرانی می تواند باعث بروز مشکلات و خسارات زیادی گردد به نحوی که لزوم اصلاح ، یا جایگزینی این خاکها در بیشتر مواقع اجتناب ناپذیرخواهد بود.. این عمل با قراردادن لایه ای از مصالح مرغوب و با مقاومت زیاد بر روی خاک انجام می شود . نتایج نشان می دهد افزودن سرباره موجب افزایش مقاومت خاک، افزایش وزن مخصوص خشک ماکزیمم ترکیب و وافزایش CBR خاک می شود. همچنین در این تحقیق سرباره کارخانه فولاد برای استفاده در اساس و زیر اساس و مخلوط های آسفالتی مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس آزمایشهای انجام شده روی زیرسازی راهها نشان می دهد که سرباره در صورتی که به خوبی انتخاب شده و آزمایش گردد می تواند به عنوان مصالح بسیار مرغوبی برای ساخت اساس و زیراساس مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیقات نتایج نشان می دهد که برای بار یکسان، ضخامت طراحی شده لایه اساس و زیراساس با سرباره فولادی کمتر از سنگدانه معمولی خواهد شد.در همین حال از سرباره نیز به عنوان یک منبه قرضه درکنار دیگر سنگدانه ها برای تولیدآسفالت مقاوم در برابر سرخوردگی با ظرفیت باربری زیاد استفاده می شود. این ویژگی به دلیل سطح زبر، شکل هندسی نامنظم و خاصیت نفوذپدیری زیاد و دوام سرباره است. سرباره های سرد شده در هوا می توانند جایگزین شن و ماسه معمولی در آسفالت شوند. دوام، سختی وچسبندگی زیاد به قیر ، ازجمله امتیازات سرباره ها برای تهیه آسفالت با کیفیت ممتاز است .