سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۲۷

نویسنده(ها):

محمدحسین مشرف جوادی – استاد یار دانشگاه اصفهان
افسانه کورنگ بهشتی – دانشجوی مدیریت
نفیسه محمدی اصفهانی – دانشجوی مدیریت

چکیده:

تولید و اشاعه دانش و نقد آن، کارکردی است که عمدتاً از م ؤسسات آموزش عالی، انتظار می رود . در سال های قبل و خصوصاً در دهه های میانی قرن گذشته ، مسائل و مشکلات آموزش عالی، عمدتاً درونی بوده و براساس همین بینش، کمتر به چالش هایی که مرتبط با عوامل بیرونی سازما ن ها است، پرداخته شده . فضای فیزیکی، آزمون ورودی، امکانات رفاهی برای دانشجویان و … عمدتاً از مسائل درون سازمانی هستند. وری اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه ها در تعاملوری خصو صاً فنبا پیشرفت فن بیشتری با محیط پیرامون خود قرار گرفته اند . لذ ا، بر همین اساس ضرورت دارد با رویکردی چالش محور به آموزش عالی نگریسته شود . نحوه و چگونگی اشتغال دانش آموختگان، روند تغییرات جمعیتی نظام های حکومتی و بینش های سیاسی، پدیده فرار مغزها و … ازجمله چالش هایی هستند که نظام آموزش عالی در دوران معاصر با آنها در کشاکش است. امروزه دانشگاه با توجه به اوضاع جهانی یعنی وضعیت علمی، فناورانه، اقتصادی و وضعیت بین المللی باچالش های بزرگی مواجه است . شناخت این چالش ها به ما کمک می کند تا بتوانیم خودمان را برای رسیدن به توسعه آماده کنیم . در این مقاله به برخی از مهم ترین چالش های آموزش عالی در ایران به صورت مختصر اشاره می کنیم